Beret w akcji Beret w akcji
446
BLOG

Wspomnienia z Powstania Warszawskiego - Część 165

Beret w akcji Beret w akcji Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Maria Raniecka-Kuncewicz ps. "Maria"

Opuszczam miasto z ludnością cywilną

Dnia 2 października Generał "Bór" ogłosił kapitulację. Z ciężkim sercem przyjęliśmy w szpitalu na Mokotowskiej wiadomość o upadku Powstania.

Dla personelu szpitala istniały dwie możliwości: albo iść do niewoli z rannymi albo opuścić miasto z ludnością cywilną. W ambulatorium nie miałam przydzielonych do opiekowania się rannych, więc zdecydowałam się wyjść z Warszawy 3 październikarazem z ludnością cywilną. Decyzja okazała się słuszna, ponieważ dzięki temu udało mi się wprost cudem uniknąć obozu w Pruszkowie i niewoli. Szczęśliwy zbieg okoliczności sprawił, że na ulicy Grójeckiej mogłam się przyłączyć do grupy mieszkańców Pruszkowa, którzy wracali do domu z Okęcia, gdzie kopali okopy. Z Pruszkowa już bez trudności dotarłam do rodziny w Milanówku.

Z tamtych 63 dni pozostały w pamięci zmieniające się uczucia:

- szalonej radości ze swobody w pierwszych dniach Powstania, z możliwości poruszania się w Śródmieściu bez leku o łapanki, bez widoku Niemców,

- rozpaczy, która trwała przez całe Powstanie, gdy ginęli młodzi i dzieci, którym już nikt z nas nie mógł pomóc, chyba tylko modlitwą i pogrzebem,

- dumy, gdy udało mi się wykonać samodzielnie poważniejszy zabieg,

- ogromnego żalu, gdy do szpitala przychodziły matki z niemowlętami na ręku, które nie miały pokarmu, a ja mogłam wyłącznie ofiarować im swoją porcję zupy z rozgotowanej pszenicy, nic więcej,

- strasznej, bezsilnej złości, gdy słyszeliśmy przez radio głosy współczujące nam i zachęcające do walki i oporu, alenie obiecujące skutecznej pomocy,

- zadowolenia, że przez całe Powstanie nie tkwiłam bezczynnie w jakiejś piwnicy w lęku o własne życie, tylko jak umiałam niosłam pomoc potrzebującym.

Lubię ludzi - wierzących, ateistów, prawicę, lewicę i centrum, Niemców, Rosjan i Żydów.Nie lubię, gdy ludzie gardzą ludźmi. Marzy mi się tygodnik "Polityka inaczej".

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura